تبلیغات
پژوهش وبررسی های منابع انسانی - خشم در كار، عاملی برای ترقی
پژوهش وبررسی های منابع انسانی

مدیر وبلاگ : اصغرحسنی

خشم در كار، عاملی برای ترقی

دوشنبه 19 اسفند 1387  ساعت: 01:13 ب.ظ


[05 Mar 2009]   [ آیدین كسائی]

یكی از دوستانی که روانشناسی خوانده و با گروهی، برای جایی مصاحبه های استخدامی انجام می داده، تعریف می كرد ما هیچ مصاحبه شونده ای را رد نمی كردیم؛ فقط نمراتی داده و می فرستادیم پیش مدیر شركت كه مصاحبه نهایی را او انجام دهد و در كمال تعجب می دیدیم كسانی كه نمرات پایینی دارند، در مصاحبه نهایی قبول می شوند! می گفت با یكی از رد شوندگان و یكی از قبول شده ها صحبت كردم و گفتم آقای مدیر از شما چی پرسید؟ شخصی كه از ما نمره بالایی گرفته، ولی رد شده بود گفت: « مدیر از من پرسید 2 + 2 چند می شود؟ من هم گفتم می شود چهار. مدیر گفت ولی من اگر من بگویم 5 درست است، تو چه می گویی؟ من هم گفتم نه، خوب شما اشتباه می كنید! مدیر هم به من گفت تو راست می گویی ولی خوش آمدی!». نفر دوم هم همین داستان را گفت با این تفاوت كه او در جواب مدیر گفته بود: « احسن! من تا حالا به این امر مهم دقت نكرده بودم كه 2 + 2 می شود پنج!».

در محیطهای كاری كه تا به حال در آنها حضور داشته ام عمدتا این باور وجود داشته، اگر كسی دوست دارد ترفیع مقام و سمت پیدا بكند در جلسات، کارهای گروهی و ..، موقعی که تعارض پیش می آید، نباید عصبانی شود، و حتی در صورت خشمناک و عصبی شدن، باید در ظاهر حداقل یك لبخند ملیح زد، حتی اگر در باطن غلغله باشد! چند سال قبل با من هم در یكی از شركتهای مخصوص و یا جاده مخصوص، یك مصاحبه مثلا تخصصی شد ولی مصاحبه كننده بیشتر در مورد همین چیزها سؤال می كرد(!)، مثلا می گفت اگر رئیس بر سر نظر غیر منطقی خود پافشاری بیش از كرد و تو هم مخالف بودی، زد تو در آن جلسه تو چه عكس العملی نشان می دهی؟! با اینكه من معمولا در جلسات معمولا سعی می كنم حرفهایم را بر اساس منطق و دیگر چیزهایی كه یاد گرفته ام بگویم، آن موقع گفتم واللا در سازمانهای ایرانی در صورتی كه تعارض به بیشینه خود برسد، كسی كه قدرت كمی دارد مجبور است یا كوتاه بیاید و یا اینكه آنجا را ترك بكند.

البته بهانه نوشتن نظرات فوق مقاله ای بود كه در بی بی سی خواندم با عنوان «خشم در كار، مفید برای پیشرفت شغلی (Anger at work 'good for career') ». حاصل پژوهشهای محققان دانشكده طبی هاروارد بازهم مهر تاییدی است بر اینكه علوم رفتاری بازهم تشنه تحقیقات فراوان است و به نسخه های روانشناسانه زیاد هم نباید اتكا كرد.
اگر حال انگلیسی خواندن ندارید، من آن را ترجمه كرده ام:

خشم در كار، مفید برای پیشرفت شغلی*

اخیرا محققان به این باور رسیده اند كه عصبانی شدن سر كار ممكن است چیز بدی نباشد، و حتی فی الواقع ممكن است شما را در بالا رفتن از نردبان ترقی یاری نماید.


نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشكده طبی هاروارد نشان می دهد كسانی كه خشم خود را فروخورده و سركوب نموده اند سه بار بیشتر احتمال توقف در زیر یك «سقف شیشه ای(glass ceiling**)» داشته اند.
اما تیم فوق، كه 824 نفر را در طی 44 سال دنبال كرده، می گوید این مهم بوده كه باید خشم را تحت كنترل قرار داد و نباید از كوره در رفت. البته مطالعه كنندگان این را هم افزودند كه خشم بی درنگ و كامل مخرب می باشد.

سر محقق جورج وایلانت می گوید: «افراد فكر می كنند خشم و عصبانیت، بطوری مخوف، هیجانی خطرناك است و همواره تشویق شده اند كه برای داشتن 'تفكر مثبت' ممارست كنند؛ اما یافته ما این بوده كه چنین رویكردی دفاع و یا مقابله در برابر خود بوده و در نهایت انكار حقیقت تلخی است كه به نوبه خود مضر و صدمه زننده است.
هیجان و احساسات منفی همچون هراس و عصبانیت ذاتی بوده و به طور چشمگیری اهمییت دارند. هیجانات منفی غالبا برای بقاء حیاتی هستند. نمونه های آزمایشی محتاطی كه ما بررسی كرده ایم، چنین ثبت كرده اند هیجانات و احساسات منفی محدود كننده توجه، التزام، فرمان پذیری و افق دید بوده، به گونه ای كه ما به جای دیدن جنگل، می توانستیم بر درختان متمركز شویم».

پروفسور وایلانت ، مدیر مطالعه توسعه بزرگسالان و منتشر کننده این تحقیق، اضافه می کند، خشم كنترل نشده می تواند ویرانگر باشد: «همه ما عصبانی بودن را احساس می كنیم، اما اشخاصی كه یاد می گیرند عصبانیت خود را چگونه بروز داده و بیان كنند در حالی كه از پیامدهای انفجاری و خود ویرانگر خشم لجام گسیخته اجتناب می كنند، بر حسب رشد هیجانی كلی و سلامت ذهنی، به موفقییتها و قدرتهای غیر قابل باور دست یافته اند. اگر بتوانیم مهارتهای آنها را تعریف كرده و تحت كنترل مطلوبی در آوریم، قادر خواهیم بود تا با استفاده از ‫آنها به چیزهای بزرگی دست پیدا كنیم».

بن ویلیامز، یك روانشناس شغلی كه در شركت خود در حرفه خود فعالیت می كند، می گوید: « این یك واقعییت است كه كار با انفعال و بی ارادگی، پرخاشگری، و همچنین ادعا و جرأت عجین شده است. افراد مدعی، می توانند با قاطعیت در جایگاه خود بایستند، البته با این شرط كه در عین حال منش مؤدبانه و محترمانه را نیز ادامه می دهند. این باعث احترام متقابل به آنها همچون افرادی متشخص شده و به این معنی است كه آنها در یك موقعییت خوب هستند هنگامی كه ترفیعات نیز اتفاق بیفتد».

پاورقی:

* - Anger at work 'good for career'

** - glass ceiling ( سقف شیشه ای ) بنا به نوشته های ویکی پدیا در روز 3 مارچ 2009 عبارتی رایج در اقتصاد بوده، و منظور از آن موقعییتی در محیط كاری و سازمان است كه به دلیل وجود عواملی همچون تبعیضات جنسی، نژادی، قومی و مذهبی، نقصان بدنی و معلولیت جسمی، روابط خانوادگی و رفاقتی، و ... همه كاركنان نتوانند فرصتهای برابر جهت پیشرفت و ترقی شغلی و دریافت حقوق و مزایا متناسب با عملكرد خود را داشته باشند.

مطالب دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:

+ خشم در كار، عاملی برای ترقی
+ توسعه روز افزون تكنولوژی و آینده دموكراسی
+ پاسخ به سوالات آینده نگر
+ فضای كاری فردا: نگاهی به آینده
 
http://www.ayandeh.com/page1.php?news_id=5075


نوشته شده توسط:اصغرحسنی

ویرایش:--

آرشیو موضوعی

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکستان

لینکدونی

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو


موفق ترین مدیران همواره لایق ترین مشاوران را داشته اند