تبلیغات
پژوهش وبررسی های منابع انسانی - رفاه کارکنان سازمان
پژوهش وبررسی های منابع انسانی

مدیر وبلاگ : اصغرحسنی

رفاه کارکنان سازمان

یکشنبه 14 مرداد 1386  ساعت: 10:08 ق.ظ

نوع مطلب :عمومی ،

رفاه کارکنان سازمان-۱

مقدمه:

مدیریت خدمات ورفاه از مباحث اساسی مدیریت منابع انسانی سازمانهای امروزی  بوده ونقش بسیار موثری درشکل گیری کارهای یک سازمان داشته وبهمین خاطر مورد توجه می باشد.

تعاریف ومفاهیم :

این فعالیت ها،کلیه مزایای نقدی وغیر نقدی دارای برنامه ریزی:  تفریحی،بهره مندی بهتر از مرخصی ها،مسافرتها،تسهیلات رفاهی ومراکز رفع خستگی روحی وجسمی کارکنان در راستای تقویت روانی وجسمی خود وخانواده های آنان  برای ادامه جریان کار سازمان را دربر میگیرد.

دامنه گسترش خدمات ورفاه

این مطلب به نوع نگرش مدیران جامعه وسازمانها اعم از دولتی یا غیر دولتی ربط داشته  وبنا به ذوق طراحان وبرنامه ریزان فرق میکند .بهمین خاطر در مجموعه سازمانی مدرنی مثل نفت که دارای چشم انداز های رفاهی بالاتر است مدیران در سنوات گذشته فعالیت های خودرا با گسترش فعالیت های رفاهی درهم آمیخته  وصعوبت کارهای شاق وصعب  وزیان آور را با چاشنی رفاه  قابل تحمل تر کرده اند ولی دربرخی دیگر از سازمانها ببهانه کاستن از هزینه های تولید از هرنوع فعالیت رفاهی فرار وموجبات تضعیف روحیه کارکنان را فراهم کرده اند.که صد البته از روی نا آگاهی بوده ومعمولاً این قبیل سازمانها ازطرف کارکنان مورد حمایت واقع نشده وبهره وری خوبی ندارند.

تنوع فعالیت های رفاهی درمدل مورد نظر

 درسازمان مورد نظر نویسنده ،فعالیت های متنوع رفاهی ،ازچندین دهه قبل انجام ودر کنار هر تاسیسات تولیدی( معمولاً قبل از ایجاد )طراحی وساخته میشده است.عمده این مراکز بشرح ذیل بوده است:

          *باشگاه های ورزشی وتفریحی

         *کلوب های اجتماعی وهنری وفرهنگی

          *سینما وتئاتر

          *استادیوم ومیادین ورزشی

          *مجتمع های مسافرتی وزیارتی وهتل آپارتمانها

          *تعاونیهای  مصرف وساختمان

          *بخش های تامین وجبران هزینه دربیرون از سازمان

          *واحد های پشتیبان امور مسافرتی

          *مراکز بهداشت ودرمان

          *ادارات  خدمات ورفاه

و....

تاریخچه خدمات ورفاه در سازمانها

تا آنجا که نگارند ه مطلع شده است ، واحدهای خدمات ورفاه( بیش وکم )در طول تاریخ  موجودیت سازمانهای جدید، هموار ه وجود داشته وبعنوان محلی برای تامین وتوسعه روحیه کارکنان  مورد بهره برداری  مدیریت وسازمانهاقرار میگرفته است.

درایران ،صنعت نفت با اقتباس از شرکتهای نفتی بزرگ دنیا همواره درتوسعه وگسترش خدمات رفاهی پیشگام بوده واین قبیل فعالیتها را مورد حمایت قرار داده است. نگاهی به تاسیس پروژه ها وتسهیلات رفاهی پیرامون آن در صنعت نفت ایران گواه این مطلب خواهد بود.

انگیزه طرح مطلب:

دراین روزها متاسفانه در راستای تحقق اهداف سیاسی ،مزایای سازمانها که جزو حقوق اساسی کارکنان بوده ،مورد هجمه سیاستمداران قرار گرفته واز بین رفتن خدمات ورفاه کارکنان مشکل اساسی در روند شکل گیری کارها ایجاد میکند.فلذا ضروری است که کارشناسان ومدیران مسئول سازمانها قبل از هر کار عجولانه وغیر کارشناسی، معایب وخسارات این نوع تفکر ضد سازمانی را به بانیا ن آن گوشزد کنند.(بقیه در پستهای بعدی)                اصغر حسنی                         



نوشته شده توسط:اصغرحسنی

ویرایش:یکشنبه 14 مرداد 138611:08 ق.ظ

آرشیو موضوعی

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکستان

لینکدونی

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو


موفق ترین مدیران همواره لایق ترین مشاوران را داشته اند